
یکی از چالشهای اصلی فعالین صنایع دستی فروش و نداشتن بازار خوب است. صنایع دستی یعنی تولید هر کالای هنر و صنایعی که از مواد اولیه خام و بومی. که با معمولا با ابزارهای تخصصی و یا غیرتخصصی انجام میشود.
در این یادداشت ۸ روش کاربردی برای فروش صنایع دستی در ایران معرفی می گردد:
۱- راهاندازی فروشگاه صنایع دستی ( استودیو یا همان مغازه خودمان)
فروشگاه صنایع دستی میتواند به شما سود بالایی برساند. زیرا به غیر از اینکه محصولات صنایع دستی خود را به فروش میرسانید میتوانید آموزشهایی به صورت ورکشاپ نیز برگزار کنید . علاوه بر این از راه فروش مواد اولیه برای تولید صنایع دستی به علاقمندان این حوزه نیز درآمدزایی داشته باشید. یعنی به سه رش مختلف درآمدزایی خواهید داشت. اما راهاندازی یک فروشگاه صنایع دستی کار آسانی نیست زیرا یا باید اجاره بهای بالایی پرداخت کنید و یا اینکه اگر ملک هم داشته باشید ممکن است شما در شهر کوچکی باشید و بازار هدف شما تهران باشد. بنابراین فروش حضوری نمیتواند برای شما خیلی مفید باشد. پس میتوانید روشهای دیگر را که در زیر نام بردهام امتحان کنید.
۲- راهاندازی فروشگاه اینترنتی
یک وبسایت اینترنتی که در واقع همان فروشگاه مجازی شما میشود، کمک بسیار زیادی در فروش صنایع دستی شما خواهد کرد. چون هر شهر و کشوری باشید فرقی نمیکند. و مشتری شما را در اینترنت میبینید و خرید را انجام میدهد. برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی کافیست یک وبسایت ساده راهاندازی کنید و با فعالیت در انجمنها و تالارهای گفتمان و تولید محتوا و انتشار آن بصورت مقالات در گوگل با کلمات اختصاصی خود شناخته شوید تا خریداران به سمت سایت شما روانه شوند. در این روش کم هزینهترین اجاره را برای هاست و دامنه پرداخت خواهید کرد. و نگران مشتریان شهرهای دیگر نخواهید بود. البته به جای راه اندازی وب سایت با هزینه شخصی و ... می توانید از فروشگاه کسب بوم استفاده نمائید. به این صورت که یک غرفه مجازی فروش راه اندازی نمائید و محصولات خود را جهت فروش بارگزاری نمائید
۳- استفاده از وبسایتهای خرید و فروش و نیازمندی
وبسایتهای نیازمندی مانند شیپور و دیوار که دارای بازدید میلیونی بصورت روزانه و کاربران فعال میلیونی است باعث دیده شدن بیشتر شما خواهد شد. گذاشتن آگهی محصولات شما در این وبسایت رایگان است. علاوه بر این امکان پرداخت امن که در وبسایت ها ایجاد شده است باعث میشود با خیال راحتتری خرید و فروش خود را انجام دهید و از کلاهبرداریها جلوگیری میکند.
۴- استفاده از وبسایتهای واسطه
فضایی را به شما میدهند که واسط بین شما و خریدار هستند یعنی نیازی نیست شما در این سایتها بازایابی انجام دهید و بازاریابی بعهده آنهاست. شما تنها کاری که میکنید عکس و توضیحات کامل از محصولات خود را در این وبسایتها قرار داده و سعی میکنید توضیحات محصول حرفهای بنویسید عکسهای باکیفیت بگذارید و به کیفیت بالای صنایع دستی خود اهمیت بدهید تا مشتریان اول راضی باشند و برای شما مشتریان بعدی را بفرستند!
۵- راهاندازی پیج اینستاگرام
صنایع دستی که تولید میکنید را با نامی مناسب در پیج اینستاگرام خود پست کنید. برای پیج اینستاگرام خود محتواهای جذاب تولید کنید. اصول درست آن را رعایت کنید. عکسهای خوب، کپش های عالی، و توضیحات محصول حرفه ای بنویسید. با مخاطبین تعامل داشته باشید تا آنها را به مشتری تبدیل کنید. در این روش باید بسیار صبور باشید و مداومت در تولید محتوا داشته باشید تا نتیجه مطلوب را بگیرید.
۶- تبلیغات در پیجها و وبسایتهای تبلیغاتی
تبلیغ جزء لاینفک هر فروشنده صنایع دستی است. یکی از روشهای فروش نیز تبلیغات در پیجهای با فالوور بالا که مشتریان شما در آن پیج هستند و وبسایتهای تبلیغاتی است. فقط باید بنر یا ویدئو تبلیغاتی شما بسیار جذاب باشد تا بعد از آن تعداد زیادی خرید برای شما اتفاق بیفتند.
۷- بازارچهها و نمایشگاهها
هر ساله در فصلهای مختلف سال ما شاهد برپایی بازارچهها و نمایشگاههای زیادی هستیم که معمولا زیر نظر شهرداری هستند . با شرکت در این نمایشگاهها و بازارچهها مشتریان بالقوه بیشتری خواهید داشت. با آنها از نزدیک در تعامل خواهید بود و میتوانید بازار دیگری را نیز جذب و فروش داشته باشید.
۸- استفاده از بازاریابی مستقیم
دایرکت مارکتینگ یکی از روشهای فروش است که بعید میدانم هیچ وقت منسوخ شود. زیرا همچنان در فروشهای عمده و بالا نقش پررنگی دارد. در این روش ابتدا خودتان مستقیم به مراکز یافروشگاهها مراجعه کرده و صنایع دستی خود را معرفی میکنید. و بعدها که کارتان بیشتر شد بازاریاب استخدام میکنید و ایشان بصورت حضوری مراجعه کرده و صنایع دستی شما را بازاریابی میکنند. گفتن سفارش بصورت بازاریابی مستقیم اوایل شاید کمی سخت باشد اما اگر صنایع دستی شما دارای کیفیت خوب و بستهبندی جذابی باشد میتوانید سفارشات عمده را بگیرید.